Grønt strøg på IKEA varehus i København

Nikker de københavnske politikere ja til byggeplanen, kan det nye IKEA varehus indvies i 2019 med en ny grøn cityprofil med et grønt strøg på taget, forlyder det fra News Øresund.

Møbelgiganten IKEA planlægger grøn tagpark

Når IKEA bygger et varehus ved Kalvebod Brygge, vil møbelgiganten bygge en grøn tagpark, der fortsætter som et grønt strøg over Tivoli Hotel. Torsdag præsenteredes en ny byggeplan for området ved Kalvebod Brygge som skal rumme 500 ungdomsboliger, et hotel og et nyt IKEA-varehus.

Hvis Københavns politikere nikker ja til byggeplanen kan det nye IKEA-varehus indvies i 2019 med en ny grøn cityprofil med et grønt strøg på taget. Ifølge Danmarks Radio ser Københavns overborgmester Frank Jensen positivt på forslaget. Frank Jensen udtaler således:

Ovenpå IKEA kommer der til at være et grønt strøg, som skaber nogle spændende byrum, som er til glæde for alle og ikke kun dem, der skal ind i IKEA. Byggeriet har efter min mening den helt rette københavner-ånd og vil være med til at give mere liv i den her del af byen, som ligger lidt spøgelsesagtigt på Kalvebod Brygge

Fakta om IKEA varehuset

IKEA har på deres hjemmeside oplyst følgende fakta om det nye varehus:

  • Varehuset vil gå ca. 20 meter op i højden over Dybbølsbros niveau, vil være ca. 70 meter bredt og over 200 meter langt
  • Det bliver et city varehus på ca. 37.000 kvadmeter med fuldt sortiment
  • Hovedindgang på Dybbølsbro
  • Varehuset bliver IKEAs bæredygtige flagship store
  • IKEA har planer om et grønt område og en multibane på taget til alle former for boldspil

Administrerende direktør i IKEA Danmark Dennis Balslev er ovenud begejstret for muligheden for at bygge et attraktivt IKEA varehus i hjertet af København. Således udtaler han da også:

Et city varehus på en central beliggenhed i København har længe stået højt på vores ønskeseddel. Vi vil gerne tættere på københavnerne og imødekomme det store ønske, som vores københavnske kunder de sidste mange år har udtrykt – nemlig at vi kom tættere på. Vi vil bygge et spændende og anderledes varehus inden for rammerne af IKEA konceptet med fokus på, at kunderne kommer ofte for små og store køb eller bare inspiration til boligindretning, smarte løsninger og gode ideer. Samtidig kan det nye varehus være med til at tage noget af trykket af kundestrømmen i Gentofte og Taastrup og give bedre kundeoplevelser for mange flere mennesker.

Vi følger naturligvis udviklingen løbende.

Kilde: News Øresund

Skriv et svar