Noma får en lillebror til et bredere publikum

Stort set alle kender nok Noma til trods for, at de dagligt ikke kan tage mere end 40 gæster. Det skyldes naturligvis, at restauranten tidligere har vundet prisen som verdens bedste restaurant.

Men selv om en restaurant er verdenskendt, så er det ikke nødvendigvis en god forretning, og det er faktisk grunden til, at Noma får en lillebror, der skal henvende sig til et bredere publikum. Således skriver Politiken, at der blot et stenkast fra den verdenskendte restaurant i Strandgade skal åbne en mere folkelig udgave af Noma omkring 1. maj i 2016. Men medejer og arkitekt bag Noma, René Redzepi, kommer ikke til at stå i køkkenet på denne restaurant. Han har efterhånden fået ansat folk, som han opfatter som værende væsentligt bedre til dette end ham selv.

En ny Noma lillebror skal gøre økonomien solid

Samtidig skal Noma i 2017 åbne nyt med tilhørende landbrug i søminedepot bag Christiania på Christianshavns Vold, der for øjeblikket ligger ubenyttet.

At der kommer mere fokus på økonomien kan nok tilskrives, at 45% af aktierne i Noma i 2103 blev købt af det amerikanske investeringsselskab Overture Management med partner Marc Blazer, der også er bestyrelsesformand for Noma. Men René Redzepi har ligeledes erkendt, at det er nødvendigt for at gøre Noma til en mere solid forretning. Godt nok blev det ifølge Politikken til 730.000 kr. i overskud sidste år, men sammenligner man med Madklubben restauranterne, så er der et stykke op til de 5 mio. kr., der blev tjent her på at servere mad til fornuftige priser.

En lille film om Noma fra Vimeo:

Det bliver spændende at se, om restauranten er klar til den 1. maj 2016. Vi skal nok være klar med et besøg og en anmeldelse, så snart det er muligt. Du vil finde den under Open Copenhagen anbefaler. Men mon ikke der også vil være rift om bordene på den nye restaurant.

Skriv et svar